tirsdag 14. desember 2010

Nå tennes tusen julelys

Et lite spark til alle dere som drar frem metervis med julebelysning nå i disse kalde tider. Dere som i beste mening, er jeg vel villig til å tro, gjør et forsøk på å lyse opp denne mørke årstiden. Alle dere som gjør en innsats for høytiden, uansett hva slags høytid og hvilken innsats. For vi kommer ikke unna dette årlige ritualet denne desembermåneden heller. Butikkvinduer fylles opp av lys, hagebusker og trær likeså, ja hele hus dekoreres både smakfullt og smakløst med belysning. Og det er den smakløse varianten som i år igjen dominerer. Blinkende lys, altfor mye lys, fargede lys og lys hengt opp av en full apekatt på svart betaling eller er det far i huset som har fått frie hender. Men mørket viker ikke en tomme og mer lys hives på alle mulige og umulige utsatte områder.

 

Og all denne pynten, for enkelhets skyld kaller jeg det pynt, er ikke gratis, verken i innkjøp eller drift. Jeg kan med all stolthet og ærlighet intakt meddele at jeg ikke kjenner prisen på julebelysning. Men jeg vet at strømmen er særdeles dyr nå om dagen og det blir meldt om et historisk lavt nivå i vannmagasinene, for ikke å snakke om den importen av kullkraft som faktisk finner sted. Lysene folk henger ut vinteren varmer ingen. Og jeg kan ikke si at jeg gleder meg til strømregninga kommer. Men den kommer og den blir hard som vinteren til nå har vært streng. Jeg har mitt hus, mine utgifter, mine inntekter og en for meg stusselig plan b. Hva da med de som ikke har en mulig plan b eller knapt nok til det de trenger for å komme seg rundt i julen? Hva med de som har mindre enn svært lite og er nødt for å klare seg med hva de finner gatelangs? Glitrer julelysene for dem kanskje?

 

Til alle dere som både fyrer og lyser opp for kråkene, skjenk meg en tanke og gi en slant til de som ikke har til lys i julestria. Dere som suger vannet ut av magasinene og sløser bort både vannkraft og kullkraft, ta en kikk på deres egen overdådighet. Gjør noe som aldri vil bli smakløst, noe som virkelig vil varme, noe som definitivt vil glede. Slipp en mynt i ei kald hånd eller ei god gryte, by en stakkars vandrer på noe varmt og se øynene glitre. 22 desember ”snur sola” og vi går mot lysere tider, forbruket er på topp i alle retninger og datoen bør benyttes til å avse et par hundrelapper til et godt formål, noen få prosent av desemberbudsjettet kanskje. Jeg for min del avlyser hele gavegalskapen og gir i år mine penger til St. Thomas Minnefond

 

www.stthomas-minnefond.no

 

- Ha en opplyst advent.

Hr Nilsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar